ATV Pro sin guide for Beltekit
Lær mer om ATV & UTV beltekit
På kjøpet får du en maskin med et utrolig tøft utseende. I denne guiden går vi gjennom vanlige spørsmål rundt beltekit og forskjellene på ulike modeller samt hva som er bra å tenke på før kjøp av nytt eller brukt beltekit.
I denne guiden går vi gjennom beltekit fra kanadensiske Camso. Camso het tidligere Camoplast Solideal og er en av verdens største produsenter av larvebånd og beltekit til både ATV og UTV samt til landbruk og anlegg og snøscootermarkedet.
I denne guiden lærer du mer om:
- Hva kreves for å montere et beltekit?
- Forskjeller på beltekit modeller
- Montering av beltekit
- Kjøpe brukt beltekit
- Reservedeler til beltekit
Guiden til beltekit i et nøtteskall
Med et beltekit får din ATV opptil 75% lavere bakkekontakt og tar seg frem der vanlige dekk setter seg fast. Fungerer like godt i dyp snø som i myk terreng om sommeren.
Større kontaktflate mot bakken gir bedre bæreevne og skåner sensitiv mark.
Alle Camso beltekit er spesifikt utvekslet etter din ATV/UTV sin motorstørrelse. Dette opprettholder ytelsen uten ekstra slitasje på clutch eller kraftoverføring.
Du beholder cirka 2/3 av opprinnelig hastighet med optimal kraftoverføring.
Beltene kan flyttes mellom maskiner ved å bytte monteringssett. Ved maskinskifte trenger du ofte bare investere i et nytt monteringssett (5-7000 kr) i stedet for helt nye belter.
Raskt skifte mellom dekk og belter etter første montering.
Kontroller at utvekslingen er riktig for din motorstørrelse, at boltmønsteret stemmer (multihub passer ofte flere) og at beltene har riktig offset for din bakakseltype (delt IRS eller stiv/TTI).
Kjøper du brukt? Sørg for at stabilisatorstag følger med!
Fordeler med beltekit
Camsos beltekit er derimot utviklet for helårsbruk og fungerer like godt sommer som vinter for deg som ofte kjører i myke og krevende underlag. Sammenlignet med vanlige dekk montert på maskinen din, gir et beltekit mye større flate mot underlaget, noe som gir bedre bæreevne og bakkekontakten blir spredt ut på et mye større areal, noe som også skåner sensitiv terreng.
Med et beltekit montert på din ATV eller UTV kan du senke bakkekontakten med så mye som 75% avhengig av ATV/UTV-modell, last og beltekit-modell.
I tillegg til at fremkommeligheten forbedres radikalt, gir et beltekit også høyere bakkeklaring og en mer stabil maskin da beltesettet ofte bredder maskinen ganske kraftig.
Hva kreves for å montere et beltekit?
Beltene er montert på en ramme med driv- og løpehjul samt drivmatte og stabiliseringsstag, og finnes i et stort antall forskjellige modeller da alle Camsos beltekit er utvekslet og tilpasset etter hvilken motorstørrelse de skal monteres på. Den store forskjellen på selve beltene er størrelsen og boltdelingen på drivhjulene (det store hjulet med tenner) og hvilken offset beltene har, noe som kan være tilpasset for stiv eller delt bakaksel.
Camsos beltekit har oftest en såkalt multihub til drivhjulet, noe som gjør at samme beltekit har en boltdeling som passer flere forskjellige boltmønstre.
Beltene selges komplette og monterte, klare til å boltes på maskinen din.
Ved kjøp av beltekit er det viktig at du kontrollerer at utvekslingen er riktig for din maskin, at drivhjulets hullbilde stemmer og at beltesettet er for den typen bakaksel/hjuloppheng du har bak.
Camsos beltekit kan bygges om ved behov. Du kan lese mer nedenfor om dette og andre gode ting å tenke på ved kjøp av et brukt beltekit.
Monteringssett
Formålet med monteringssettet er å feste stabiliseringsstag og lignende fra beltene til firehjulingen.
Monteringssettet er utviklet spesifikt for din ATV eller UTV. Samme monteringssett kan sitte på flere modeller og årsmodeller, men alle monteringssett er tilpasset de kjøretøyene de er spesifisert til.
Forskjeller på beltekit modeller
Camso X4S
X4S er Camsos nyeste beltekit og er en videreutvikling av det populære T4S beltesettet. X4S er oppdatert på flere punkter, hvor den store forandringen er at X4S kan brukes både på ATV av alle størrelser samt UTV opp til 800 kubikk (avhengig av UTV-merke/modell).
På X4S har også fått ny geometri for bedre kjøreegenskaper samt løpehjul med utskiftbare lagre, noe som gjør vedlikeholdet billigere.
X4S finnes til de fleste ATV-modeller og -merker på markedet og har 29,2 cm brede belter foran samt 31,8 cm bredt belter bak. Beltene foran har Camsos unike Flex-Track Design hvor beltene er buet i kantene for økt stabilitet og manøvrerbarhet.
Videre er løpehjulene oppdatert med utskiftbare dobbelttettede lagre.
X4S Data (Generelt - Visse forskjeller mellom utførelser kan forekomme)
- Vekt - Foran ca 33 kg / Bak ca 36 kg /stk
- Bredde Belter - Foran 29,2 cm / Bak 31,8 cm
- Flate mot mark - 1,3 m²
- Fartreduksjon - 2/3 av opprinnelig hastighet bibeholdes
- Ramme Materiale: Karbonstål
Camso R4S
R4S er utviklet som et prisgunstig alternativ for ATV med en kubikkstørrelse på maks 500cc. Beltene er noe smalere og har samme bredde foran og bak, men gir utrolig mye bedre bæreevne og fremkommelighet sammenlignet med standard dekk. Beltene er 8 tommer/20,3 cm brede foran og bak.
Beltesettet er akkurat som alle belter fra Camso spesifikt utvekslet for å opprettholde din firehjulings ytelse uten å risikere å gi ekstra slitasje på clutch eller kraftoverføring.
R4S-beltene har også fordelen av at de ikke bredder firehjulingen helt like mye som X4S-beltene, noe som kan være en fordel for deg som ofte transporterer din ATV på henger.
R4S Data (Generelt - Visse forskjeller mellom utførelser kan forekomme)
- Vekt - Ca 27 kg/Belter
- Bredde Belter - 20,3 cm
- Flate mot mark - 0,86 m²
- Bakkeklaring - Øker med ca 8,3 cm
- Fartreduksjon - 2/3 av opprinnelig hastighet bibeholdes
- Ramme Materiale: Karbonstål
Camso 4S1 UTV
4S1 er Camsos beltekit spesifikt utviklet for UTV og de kravene moderne UTV og SXS krever. 4S1 Beltesettet finnes til de fleste UTV-merker og -modeller mellom 400 og 1000 kubikk og kan monteres på både arbeidskjøretøy og sport UTV/SXS-modeller.
UTV-beltesettet har brede belter foran og bak montert på en kraftig ramme av karbonstål med tandemoppheng av løpehjul på beltene foran for å klare de ekstra påkjenningene vekten av moderne UTV innebærer. 4S1-beltene foran har likt X4S Camsos unike Flex-Track Design hvor beltene er buet i kantene for økt stabilitet og manøvrerbarhet.
4S1 Data (Generelt - Visse forskjeller mellom utførelser kan forekomme)
- Vekt - Foran ca 47 kg / Bak ca 54 kg /stk
- Bredde Belter - Foran 31,8 cm / Bak 35,6 cm
- Flate mot mark - 1,62 m²
- Bakkeklaring - Øker med ca 12,7 cm
- Fartreduksjon - 2/3 av opprinnelig hastighet bibeholdes
- Ramme Materiale: Karbonstål
Montering av beltekit
Monteringssettet inneholder plater som festes på A-armene foran og bak på maskinen din og er til for å feste beltesettets stabilisatorstag.
Selve beltene kommer ferdigmontert og boltes rett på maskinens hjulnav med medfølgende hjulmuttere.
Å skifte mellom dekk og beltekit er raskt gjort etter at den første monteringen er gjort. Monteringssettet kan oftest sitte igjen hvis du trenger å skifte mellom dekk og belter. Den første monteringen og injusteringen tar oftest 1,5-2 timer avhengig av modell og erfaring, mens skifte mellom belter og hjul bare tar en brøkdel av tiden da du kun løsner stabilisatorstag og bolter løs beltene fra navet.
Ved første montering av et beltekit skal visse justeringer gjøres. Blant annet kan innstillinger av vinkelen beltene har mot bakken gjøres. I alle beltekit følger fullstendige instruksjoner om hvordan du går frem for å justere inn beltene korrekt.
Kjøpe brukt beltekit
Vi får ofte spørsmålet rundt hvorvidt beltekittene kan flyttes enkelt mellom forskjellige ATV/UTV-merker og -modeller, eller hva som kreves for å bygge dem om for at de skal passe.
Her er noen gode ting å ha kontroll på hvis du vurderer å kjøpe et brukt beltekit til din ATV eller UTV.
Hva det koster å bygge om et beltekit fra en maskin til en annen varierer kraftig. I visse tilfeller trengs kun et nytt monteringssett som kan koste mellom 5-7000 kr, mens det i visse tilfeller kan kreves betydelig flere deler for å konvertere. Har beltene sittet på en veldig annerledes maskin enn det du har i dag, så kan konvertering koste mellom 10-15 000 kr.
Vårt beste tips er å sjekke dette med oss før du kjøper et brukt sett, eller holde utkikk etter belter fra lignende maskiner som du har. Har du for eksempel en Yamaha Kodiak fra 2020, så har mange andre japanske ATV med lignende firehjulinger samme belter, og da kan du komme billig unna. Ser du derimot på et beltekit som har sittet på en mindre Honda ATV med stiv bakaksel, så kan det bli dyrt å konvertere.
Monteringssett:
Som vi har gått gjennom tidligere, så er monteringssettene som kreves oftest veldig modellspesifikke og passer bare et begrenset antall modeller og årsmodeller, og da nesten utelukkende fra samme ATV/UTV-produsent. Et monteringssett til en Can-Am Outlander 800 fra 2014 kommer for eksempel til å passe også en 1000 kubikk av samme årsmodell og nærliggende årsmodeller med samme chassietype, men den passer ikke noen andre merker.
Så kjøper du et beltekit inkludert monteringssett fra et helt annet merke enn du har, så regn med at du minst trenger et nytt monteringssett.
Boltmønster, Utveksling & Offset
Mens mange belter fra Camso passer flere forskjellige ATV/UTV-modeller, så er de også utviklet for å passe en viss chassietype og motorstørrelse. Det betyr at du trenger å ha kontroll på at beltene har riktig offset og utveksling for å fungere på din ATV hvis de har sittet på en annen maskin før som skiller seg på disse punktene.
Boltmønster:
De fleste av Camsos beltekit har såkalt Multihub, noe som betyr at de har flere boltmønstre i samme hub. Den vanligste hubben har 4/110 & 4/115 & 4/136 boltdeling i samme hub. Polaris 4/156 har ofte en egen hub. Hubben kan kjøpes løst og byttes ved behov da den er montert i drivhjulet.
Utveksling:
Utvekslingen angår størrelsen på drivhjulet og regnes i kugger på drivhjulet. De fleste beltekit har mellom 15-18 kugger, og mange har samme antall kugger foran og bak, men det forekommer sett som har forskjellig.
Har du for eksempel en Yamaha Grizzly 700 fra 2020, så skal den ha et belter med utveksling 18/18 (18 tenner foran og bak). Kjøper du da et brukt beltekit fra en mindre maskin, så har de oftest mindre driv for at utvekslingen skal stemme. Mens det kan gå å montere beltene, så finnes det risiko for at maskinen slites eller oppleves trøtt hvis feil utveksling brukes.
Nye driv tilpasset for din maskin kan kjøpes og monteres.
Offset:
En viktig forskjell er offset. Hvis beltene er tilpasset for delt (IRS) eller stiv/TTI bakaksel, skiller beltene seg veldig mye fra hverandre. Har du en maskin med delt bakaksel og skal kjøpe et beltekit som har sittet på en maskin med stiv bakaksel, så regn med en kraftig merkostnad.
Med stiv/TTI bakaksel menes firehjulinger som ikke har individuell fjæring på bakhjulene likt mange Honda-modeller, eller såkalte Trailing Arms (Torsional Trailing arm Independent) likt Can-Am eller CF Moto 850/1000.
Stabilisatorstag
Sist et spørsmål som ofte dukker opp når man har kjøpt et brukt beltekit og et nytt monteringssett til maskinen sin: hvor er mine stabiliseringsstag? Disse følger med beltesettet, så vær nøye med å få med dem når du kjøper et brukt beltekit. Du kan kjøpe dem løst, men det blir en merkostnad utover monteringssett og eventuelt andre deler.
Reservedeler til beltekit
Camso har et solid utvalg av reservedeler til alle sine beltekit. I nedenstående sprengskisser kan du se reservedelsnummer på beltekit av forskjellige årsmodeller.
Camso T4S 2019 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2018 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2017 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2016 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2015 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2014 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2013 - Sprengskisse - Klikk Her
Camso T4S 2012 - Sprengskisse - Klikk Her