ATV PRO snøskjærer guide

Alt du trenger å vite om snøplogger for ATV og UTV

Uansett om du har behov for å måke garasjeoppfarten hjemme på gården eller driver anleggsfirma som tar seg av brøyting av parkeringsplasser eller gangveier finnes det en plogpakke som passer for nettopp deg og ditt formål.

Det finnes mange ulike plogpakker på markedet, og i denne guiden skal vi gå igjennom alle de ulike begrepene og funksjonene slik at du skal kunne velge den plogpakke som passer deg og dine behov aller best.

Vi har snøskjærer og ploger i mange ulike modeller fra de største produsentene av ploger som passer alle firehjulinger på markedet.
Header ATVPRO Snøskær
Innfesting/montering av snøskjær
De fleste ploger er konsturert på samme måte, det som skiller de ulike modellene er hvordan de festes til firehjulingen din. Det finnes tre typer braketter – frontmontert, sentermontert og hengekrokmontert.

De populæreste alternativene er front og sentermontert.
Frontmontert snøskjærpakke
Et feste monteres i fronten på din ATV like under eller i nærheten av der vinsjen sitter. Har du ingen vinsj på din ATV så kan plogfestet oftest likevel monteres, og det finnes andre måter å løfte en plogpakke på som du kan lese mer om her lengre ned. Oftest lar man plogfestet sitte montert på firehjulingen året rundt. Plogrammen festes så til plogfestet med to sprinter og festes så til løfteanordningen i plogen. Frontmonterte plogfester finnes til senere/nyere årsmodeller av firehjulinger med 500 kubikk eller mer.

Fordelene med en frontmontert plogpakke er at den er enkel å koble til og fra. Plogrammen festes med to sprinter i plogfestet som sitter montert i fronten på maskinen, og kobles så til vinsjkroken eller løfteanordningen – så er det klart! Du må aldri ned på kne for å feste sprintene til plogen under firehjulingen. Med en frontmontert plogpakke får du også en mye høyere løftekapasitet på plogen og høyere bakkeklaring, dette er spesielt bra om du har tenkt til å komplettere plogen med diverse tilbehør og bruke din ATV som en frontlaster.

Ulempene med en frontmontert plogpakke er at maskinen blir framtung. Dette er fordi all vekt sitter i fronten, noe som gjør at den blir framtung og litt tyngre å kjøre. Men dette kan justeres med en hardere fjær, eller støtdemper mellomlegg.
Frontmonterad plog
Frontmonterad plog - banner
Frontmontert

+ Enkelt å koble til plogen.
+ Plogen har god bakkeklaring i forhøyet stilling.

- Framtung maskin, da all vekt sitter i fronten blir den framtung og litt tyngre å kjøre. Men dette kan justeres med en hardere fjær, eller støtdemper mellomlegg.
Eksempel Frontmontert snøskjærpakke
Sentermontert Plogpakke
Et feste monteres midt under firehjulingen i høyde med fotplatene, oftest rett under eller like foran der motoren sitter. Festet monteres enten i de eksisterende festene på din ATV eller med de medfølgende U-klammerne rundt rørrammen. Oftest lar man festet sitte igjen på firehjulingen året rundt. Plogrammen festes så i plogfestet med to sprinter for så å feste løfteanordningen i plogbladet.

Fordelene med en sentermontert plogpakke er at vekten fordeles jevnere over hele firehjulingen og du får større skyvekraft og mer tyngde på bakhjulene. En sentermontert plogpakke er også stivere enn en frontmintert plogpakke takket være den lange plogrammen.

Ulempene med det sentermonterte plogfestet er at det er litt vanskeligere å ta festet av og på siden du må ned på kne ved siden av maskinen for å løsne og feste pinnene som holder plogen i plogbraketten, men normalt sett tar man ikke av og på plogen så mye når det snør – og siden monteringen kun tar et par minutter når du vel har gjort det noen ganger byr ikke dette på så store utfordringer. Bakkeklaringen blir noe dårligere og plogen kan ikke løftes like høyt ettersom plogrammen kommer borti under firehjulingen. Normal bakkeklaring på plogen er ca 20-30 cm avhengig av maskin.
Centermonterad plog
Centermonterad plog - banner
Sentermontert

+ Når du brøyter får du en jevnere belastning på alle hjulene ettersom kraften er mer sentrert under din ATV. Med andre ord får også bakhjulene bedre feste.
+ Fester finnes til alle merker og modeller.
+ Stabilere og mer stiv konstruksjon enn frontmonterte ploger og snøskjær.

- Litt mer komplisert å koble til plogen ettersom den skal festes under maskinen, så du får legge deg ned på bakken. Men normalt sett tar man ikke av og på plogen så mye når det snør. Monteringen tar kun et par minutter når du vel har gjort det noen ganger.
- Bakkeklaringen blir noe dårligere og plogen kan ikke løftes like høyt ettersom plogrammen kommer borti under firehjulingen. Normal bakkeklaring på plogen er ca 20-30 cm avhengig av maskin.
Eksempel Sentermontert snøskjærpakke
Hengerfestemontert plogpakke
Plogen har et langt drag som går under maskinen hele veien bak til kulehodet der en kulehanske er festet til firehjulingens hengerfeste. Et feste monteres så i fronten på firehjulingen som stabiliserer plogen sidelengs. For å koble den til og fra fjernes kulehansken fra kulehodet og en sprint fjernes i fronten på firehjulingen.

Fordelene med en hengerfestemontert pakke er at vektfordelingen er svært jevn over hele firehjulingen og plogen for svært god skyvkraft. Dette plogsystemet er også svært stabilt og stivt.

Ulempene med en hengerfestemontert pakke er at monteringen ikke er like enkel som den høres ut da den dels kobles til kulehodet bak samt i et feste i fronten, og festet som sitter i fronten på firehjulingen er kun modelltilpasset et fåtall merker. De hengerfestemonterte plogpakkene er også ofte dyrere enn alle andre plogsystemer.
Dragkroksmonterad plog
Dragkroksmonterad plog - Banner
Hengerfestemontert

+ Kraften fordeles til hengerfestet og man får en følelse av at maskinen skyter på.
+ Ekstremt stabil.

- Fungerer dårlig om du har montert store hjul.
- Finnes bare til et begrenset utvalg maskiner.
Eksempel Hengerfestemontert snøskjærpakke
Koniske, rette eller forskjøvne snøblader/plogblader
Noe du kan tenke på når du velger mellom en rett eller konisk plogpakke er hvor du faktisk skal brøyte og bruke plogen din.
Rette blader
Et rett snøblad er det vanligste og fungerer bra for nesten alle som skal brøyte med sin ATV. Det populæreste sønskjæret vi selger til firehjulinger med firehjulstrekk og 500 kubikk eller mer er det 152 cm brede og rette plogbladet. Har du en mindre ATV kan et smalere plogblad være å foretrekke da det blir enklere for firehjulingen å trykke den foran seg. De rette plogbladene finnes i bredder fra 107-152 cm.

Det vanligste plogbladet er et rett plogblad på ca 150 cm. Dette fungerer bra på småveier, gårdsplasser og de fleste andre steder og plasser.
Rakt plogblad
Eksempel rette plogpakke
Koniske snøskjær
Et konisk plogblad er konstruert slik at den ruller eller skyver vekk snøen bedre. Kjører du og ploger en lang vei har det koniske bladet lettere for å kaste ut snø i grøftekanten. Er det store overflater som skal brøytes og du kan holde litt høyere fart når du ploger er koniske plogblader best. Koniske plogblader finnes ofte i litt bredere varianter på ca 140-150 cm og passer bedre for firehjulinger med 500 kubikk motor eller mer og firehjulstrekk.
Koniskt plogblad
Brøyteplog
En brøyteplog er delt på midten, og du kan stille hver vinge fritt for å skyve snøen den veien du selv ønsker. Justeringen av vingene gjør du enten manuelt eller elektronisk eller hydraulisk, alt ettersom hvilken plog du kjøper.
Vikplog
Eksempel brøyteplog
Bredde på snøskjær
Det finns en rekke ulike bredder på snøploger som egner seg for ulike bruksområder. Her nedenfor følger en generell guide:
Plogblader som er ca 183 cm brede - Brukes hovedsakelig på UTV / UTX/ Side By Side. Et snøskjær som er 183 cm bredt blir ca 160 cm bredt når den er helt forskjøvet.

Plogblader som er ca 150 cm brede - ATV/firehjuling på ca 500 cc og oppover med firehjulstrekk. Plogblader på 152 cm er det vanligste vi selger til normalstore firehjulinger. Et plogblad på 152 cm i bredden dekker oftest hele firehjulingens bredde selv når plogbladet er vinklet. Et plogblad som er 152 cm bredt blir ca 135-140 cm bredt når det er helt forskjøvet.

Plogblader som er ca 140 cm brede - ATV/Firehjuling på ca 300-400 cc og firehjulstrekk. Passe bredde til de fleste middels store firehjulinger. Kan også være en god bredde om man ikke har så mye plass når man ploger eller oppbevarer firehjulingen. Et plogblad som er 140 cm bredt blir ca 120-130 cm bredt når det er helt forskjøvet.

Plogblader som er ca 120-130 cm brede - ATV/Fyrhjulingar med en mindre kubikstorlek eller där utrymmet är begränsat. Täcker oftast precis fyrhjulingens bredd när det är ställt rakt fram. Et plogblad som er 120-130 cm bredt blir ca 110-120 cm bredt når det er helt forskjøvet.
Husk: Når du velger bredden på plogbladet skal bladet være bredere enn ATV:en eller UTV:en i full vinkel for å få best mulig utbytte av bladet – en regel du kan ha i bakhodet er å velge et så stort blad som maskinen er i stand til å sette foran den (se guiden ovenfor), hvis du ikke har problemer med å oppbevare et bredt plogblad i garasjen eller når du brøyter smale gater og så videre.
Merke på plogblader
Det finns flere ulike produsenter av ploger til firehjulinger og UTV, noen fungerer bra for litt mindre snøbrøyting hjemme på gårdsplassen mens andre er profesjonelle ploger for den seriøse brukeren. Vi har solgt hundrevis av ploger til firehjulinger under mange sesonger, så vi vet vilke merker som fungerer og vilke som ikke gjør det. Kjøper du en plog hos ATV Huset kan du alltid stole på at de fungerer for nettopp ditt formål.
IB / Iron Baltic ploger
Iron Baltic produserer sine snøploger i egen fabrikk i Estland, noe som garanterer høy kvalitet og presisjon samt gode materialvalg og lakkeringer. Iron Baltic sine ploger er de best produserte plogene vi på ATV Huset har sett i prisklassen rundt 6000 kr og kan ikke sammenlignes med billigere kinesiske importploger som ofte har dårligere kvalitet og funksjon. Iron Baltic tester alle sine produkter rigorøst, noe som gjør at de hele tiden utvikles for å passe vårt nordiske klima.
Warn ploger
Warn er verdens største produsent av tilbehør til offroad-markedet og har svært lang erfaring av å produsere ploger og plogtilbehør av høyeste kvalitet. Warns sine ploger finnes i to ulike serier, Warn Pro Vantage og Warn Value Line. Warn Pro Vantage er den mest prisgunstige profesjonelle plogen for ATV og UTV på markedet, laget i kraftig stål med flere forsterkkningsribber så er Warn Pro Vantage perfekt for riktig hardt arbeid. Planlegger du å bruke plogen på sommeren for å skyve grus og stein er dette plogen for deg.

Warn Pro Vantage finnes både som sentermontert og frontmontert for å passe alle applikasjoner og behov. Warn Value Line er Warns sin økonomiske utgave av plog som egner seg bra for deg som vil ha Warns kjente kvalitet og presisjon når du ploger gården eller garasjeoppfarten hjemme. Warn Value Line finnes som sentermontert med fester som passer alle firehjulinger på markedet. Til alle Warns plogsystemer finnes det en rekke smarte tilbehør for å gjøre arbeidet med snøbrøytingen enklere – elektrisk justering, plogløft, sidevinger, markeringspinner og snødeflektor er bare noen av tilbehørene du kan velge blant. Dessuten finnes det alltid reservedeler til alle Warns sine plogblader å kjøpe – også til eldre modeller.
Carlmans ploger
Carlmans er et svensk smijern- og sveiseverksted som produserer utstyr og verktøy til Arctic Cat og Suzuki ATV. Carlmans produserer en hengefestemontert plogpakke til Suzuki og Arctic Cat modeller.
Pro Terra
Pro Terra har produsert Hondas originale tilbehør i mange år, men har nå sluttet med det og lager nå tilbehør og vogner under eget varemerke. Produktene produseres i Sverige med fem års garanti, og svært høy kvalitet og brukervennlighet er det Pro-Terra står for.
Pro-Terra PNG
Løfte, heve og senke plogen
Det finnes to måter å løfte en plog på

- Ploglyft
- Vinsch
På dagens firehjulinger sitter det oftest en vinsj montert i fronten på maskinen direkte fra fabrikken, og har man en vinsj montert i fronten bruker man nesten alltid denne til å løfte og senke plogen. Mangler ATVen en frontmontert vinsj kan man enten kjøpe til en, den kan man jo også få bruk for under sommeren, og en vinsjpakke fungerer bra til de fleste firehjulinger og koster oftest ikke mer enn 2 795:- og oppover komplett. Du kan også bruke en elektrisk plogløft for å løfte plogen.
Løft plogen med vinsj
Ettersom det oftest sitter en vinsj i fronten på dagens firehjulinger er det smidig å løfte plogen med denne, og du kan enkelt heve plogen opp og ned fra førerplassen med et enkelt tommeltrykk, du hever plogen ved å vinsje inn og senker den ved å vinsje ut.

Noe man bør tenke på når man hever og senker plogen med vinsjen er at vinsjlinen blir kraftig belastet da linen ligger og trykker mot den undre vinsjrullen i en stor vinkel, noe som gjør at vinsjlinen går av og utsettes for svært høyt trykk på en liten overflate.
For å minimere belastningen på vinsjlinen og sørge for at den ikke går av når du ploger kan du:

1. Skifte ut vinsjrullene mot en spesiell vinsjrulle for brøyting, den har en større rulle som avlaster vinsjlinen over en større overflate.

2. Skifte ut stålvaier mot en nylon line, disse linene klarer kraftigere brytninger uten å knekke. Det finnes også Spesielle plogliner som er direkte tilpasset for å løfte en plog og som aldri går av.

3. Montere et dobbelvaierkit eller et blokk i fronten på plogen slik at du kan trekke vinsjvaieren dobbelt opp til f.eks lasteracket på din ATV.
Løfte plogen med elektrisk plogløft
En elektrisk plogløft er en spiralmotor som er spesielt utviklet for å løfte plogblader. Plogløftet festes i fronten på plogrammen og er koblet til firehjulingen med en spennereim som går til frontbumperen eller lasteracket i fronten på firehjulingen.

Da plogløften er spesielt utviklet for å løfte en plog så er dette systemet det system som tåler mest, og systemet brukes ofte av anleggsfirmaer eller personer som brøyter i litt større utstrekning og som aldri vil utsettes for å bli stillestående fordi en vinsj wire har røket eller lignende. Plogløften er modelltilpasset og finnes kun til Warn og Moose ploger. Plogløften fungerer ikke sammen med WARN sin elektroniske plogjustering.
Tenk på dette! Hastighet
Når du ploger er det viktig å ikke kjøre for fort. Du skal ligge rundt 10 km/h. Kjører du fortere enn det er det høy sannsynlighet for at plogen blir krokete hvis du kjører inn i noe. Plogbladet er fjærbelastet, noe som innebærer at snøskjæreren kan brettes forover dersom den skulle sette seg fast i en stein eller noe annet som stikker opp av veien. Plogen bretter seg da fremover for å ikke sette seg fast i noe og/eller skade kjøretøy og plog.
Justering av plog
Man kan justere vinkelen på alle ploger ved å dreie plogbladet manuelt i hevet stilling. Det kan være vinklet til høyre, venstre og forover. Til Warn kan du kjøpe en elektrisk motor som gjør jobben for deg. Deretter har du mulighet til å vri og vinkle plogbladet fra styret med et enkelt knappetrykk. De fleste plogbladene kan settes manuelt i tre til fem posisjoner til høyre og venstre, og å sette bladet gjør du med et enkelt håndtak når plogen løftes fra bakken.
Eksempel plogjustering
Skrapestål
Under snøskjærbladene finner du skrapestål, og det er denne delen av plogen som ligger mot bakken. Den skraper snøen vekk fra bakken. Ettersom den er i kontakt med bakken er dette en forbruksvare som etter noen år med snøbrøyting kan måtte byttes ut til en pris av kun et par hundrelapper. Tenk på at stålet kan snus, noe som innebærer at du ikke trenger å bytte det ut før begge sider er utslitt.

Ploger du på et sted hvor du ikke vil skade underlaget med riper (som f.eks ganger eller garasjeoppfarter med stenbelegninger) finnes det utbyttbare skrapestål i gummi og plast. Ikke er tilpasset de ulike plogmerkene da de har ulik bredde mellom monteringshullene, men det finnes derimot modelltilpasset skrapestål til alle vanlige plogmerker.
Eksempel skrapestål
Skliplater
Skliplatene sitter i begge hjørnene av plogen. Det er to klosser som kan heves og senkes og som brukes når underlaget er svært ujevnt. Har du en grusvei der det er ujevnt og plogen setter seg fast i alt som stikker opp er det bare å sette ned skliplatene slik at plogen kan skli over disse – dermed slipper du problemet med at plogen setter seg fast i underlaget.
Øvrig tilbehør
For å underlette og gjøre snøryddingen din mer effektiv finnes det en rekke ulike tilbehør å benytte seg av.
Snøkjeder - I de tilfeller der du har mye bakker eller partier med mye is kan det være lurt å kjøpe snøkjeder til din ATV slik at du kan ploge på en trygg måte.

Varmeprodukter - Har du en større gård å brøyte eller tilbringer du mye tid på firehjulingen når det er kaldt ute finnes det flere varmeprodukter som gjør jobben mer behagelig. Hånd- og tommelvarme fra Symtec er storselgere som er helt sykt deilig å ha når man bruker firehjulingen på vinteren!

Sand/saltspredere - Du kanskje vil sande eller salte området du brøyter samtidig som du ploger? Vi har sand- og saltspredere som du kan trekke etter firehjulingen eller som monteres på lasteracket bak.

Belysning - Originalbelysningen på dagens ATV er oftest ikke tilstrekkelig for å kunne brukes under mørke vinterkvelder, så sjekk ut våre smarte LED kit som du enkelt kobler til i sigarettuttakket på din ATV, du vil bli overrasket over hvor mye lys de gir!
Reservedeler og tilbehør
Til alle ploger vi selger finnes det reservedeler og tilbehør å kjøpe slik at du kan vedlikeholde og oppdatere snøskjæreren din selv når den begynner å bli noen år gammel. Trenger du hjelp til å finne riktig plog? Kontakt oss så hjelper vi deg å finne det du trenger, vi har mange års erfaring innen snøbrøyting og all nødvendig utstyr og tilbehør.

Iron Baltic Sentermontert ATV Plogpakke 150 cm
Iron Baltic Frontmontert ATV Plogpakke 150 cm
Warn Pro Vantage Plow System
Warn Pro Vantage Bucket